Het idee: Door de Corona-maatregelen en de lockdown vereenzaamden mensen: velen hebben maanden hun buren niet gesproken, sommige ouderen konden hooguit van achter glas naar hun familie zwaaien. Wij bedachten daarom een bank waarop twee mensen weer bij elkaar konden zijn op een veilige afstand, met vrolijke bloemen tussen hen in: de anderhalve meter bank. Dit als positieve verbindende bijdrage aan het community-gevoel.
De Uitwerking: De anderhalve meter bank is bedacht door architect Florian Eckardt en ontworpen samen met sociaal bouwbedrijf Vrijplaats X in de personen van Pepijn van Zoest en Martes Brons. De bank is gemaakt van gebruikt steigerhout. Met de eerste prototypes hebben wij geëxperimenteerd met resthout en de functionaliteit en de bouwmethode geoptimaliseerd. Er zijn vervolgens ca. 50 banken gerealiseerd voor particulieren en opbouwwerkers die de bank soms met wielen bestelden om er mee door de wijk te rijden. In onze groep was veel aandacht voor het neerzetten alsproduct: onze website- en marketing partner was Shyzelle Cowles. Kaoutar Beni Driss verzorgde de PR en bewaakte de visie & missie. Zo hebben wij dit product als multidisciplinair team neergezet, met evenveel nadruk op ontwerp, uitwerking en logistiek, als op marketing en klantencontact.
De realisatie: De bank werd door ons zelf in elkaar gezet in de werkplaats van Vrijplaats X in Geuzenveld. Het proces bestond uit: planken sorteren – planken zagen – bank in elkaar schroeven – evt. wielconstructie in elkaar schroeven en monteren - bloembak afwerken – schuren – afleveren - vullen met aarde en plantjes. We merkten dat we door het sorteren en zagen in staat waren om de slechtste stukken hout eruit te krijgen waardoor het product won aan kwaliteit. We hebben geëxperimenteerd met een spijkerpistool maar dat was niet sterk genoeg. Later konden we het proces optimaliseren door in series te gaan werken.
De marketing: Bij het uitleveren van de bankjes kwamen vaak mensen kijken, we hebben foto’s gemaakt van allerlei karakteristieke mensen op de bank. Een filmploeg uit Leiden vond het leuk om verschillende mensen in gesprek op de bank te filmen. Daarvoor reden we een dag door Amsterdam om met de bank op verschillende locaties opnames te maken. Verder mochten we mee doen aan een online ondernemers pitch van de Amsterdam Economic Board met burgemeester Halsema en wethouder Eberhardt in de jury. En we kwamen met een artikel in het Parool.
De Impact: Wat was het effect van de bank, die altijd met bloemen gevuld werd afgeleverd? Een zoon kocht hem voor zijn 84 jarige vader die hij daarna weer regelmatig bezocht voor zijn huis. Een ander kocht er een voor een gemeenschappelijke binnentuin om zijn buren te kunnen uitnodigen. Verder kwam er een bestelling van een seniorencomplex. Daarvoor hebben we het zitvlak comfortabeler uitgevoerd. In Nieuwgein zijn de banken als workshop in elkaar gezet en door mensen zelf beschilderd waardoor het project nog een extra dimensie kreeg. Een café met een buitenterras heeft ons gevraagd bloembakken te ontwerpen om bestaande banken te kunnen blijven gebruiken. Hoewel de mensen na een tijd Corona- moe begonnen te worden is het gelukt alle geproduceerde banken te verkopen.